Aurinkoisen Kesäpäivän Iloja: Erityislasten ja -nuorten leirillä Kälviällä

Aurinkoinen kesäpäivä helli leiriläisiä Kälviällä, kun erityislasten ja -nuorten leiri tarjosi monipuolisia ja mielekkäitä aktiviteetteja. Leirillä on otettu huomioon kaikkien toiveet, ja jokainen leiriläinen on päässyt nauttimaan kesästä omalla tavallaan. Lauantaina teimme unohtumattoman retken Ohtakarille, missä paistoimme makkaraa ja nautimme upeasta luonnosta.

Leiriläiset ovat olleet innokkaita osallistumaan moniin erilaisiin aktiviteetteihin. Taiteesta kiinnostuneet ovat päässeet toteuttamaan kesäisiä toiveitaan maalausten muodossa. Frisbeegolf on noussut leirin suosituimmaksi pihapeliksi, tarjoten iloa ja liikuntaa kaikille osallistujille. Opiston kattava tarjonta tukee monenlaisia harrastuksia ja kiinnostuksen kohteita, ja lämminhenkinen ilmapiiri rohkaisee kaikkia osallistumaan.

Erityislastenleirit sopivat täydellisesti kansanopiston kurssitoimintaan. Leiriläisiä on ollut mukana kymmenen henkeä lähes jokaisella leirillä, mikä on luonut turvallisen ja mielekkään ympäristön leiritoiminnalle. Opiston tilat ja piha-alue ovat ihanteellisia leirien järjestämiseen, tarjoten paljon tilaa ja mahdollisuuksia erilaisille aktiviteeteille.

Opistolla on avoin ja yhteisöllinen ilmapiiri. Leiriläiset ja heidän perheensä ovat antaneet positiivista palautetta myös monipuolisesta ruoasta, joka on ollut herkullista ja ravitsevaa. Leiriläisten käytössä olevat kaksi tila-autoa ovat mahdollistaneet monia retkiä opiston ulkopuolelle. Näin leiriläiset ovat päässeet tutustumaan uusiin paikkoihin ja kokemaan uusia seikkailuja.

Vanhempien jaksamisen tukeminen leiritoiminnan avulla

Kommunikaatio ILO on järjestänyt erityislasten ja -nuorten leiritoimintaa vuodesta 2016 lähtien. Kommunikaatio ILO tarjoaa erityisryhmien leiritoimintaa, jossa painottuvat yhdessä tekeminen, vuorovaikutus ja itseilmaisu. Leirit toteutetaan yhteistyössä Kalajoen Kristillisen Opiston, Keski-Pohjanmaan kansanopiston sekä paikallisten viranomaisten kanssa. Tavoitteena on kehittää leiriläisten sosiaalisia taitoja ja itsenäistymistä erilaisten teemojen, leikkien ja aktiviteettien kautta, tarjoten samalla vertaistukea ja mielekästä tekemistä. Leirit järjestetään kerran kuukaudessa.

"Olemme iloisia, että lapsemme lähtevät leirille innokkaasti ja mielellään. Tämä kertoo meille, että he viihtyvät todella hyvin. Leireillä ulkoillaan ja puuhaillaan monenlaista, ja on turvallista jättää lapset tänne, kun tiedämme, että tutut henkilöt ovat aina vastassa." Leiriläisten vanhemmilta saatu palaute.

”Mielestäni leiritoiminta on ollut todella hyvä lisä valikoimaamme omaishoidon vapaiden järjestämisestä. Leiritoiminta tukee sellaisten lasten vanhempien jaksamista, jotka eivät miellä yksikössä tapahtuvaa tilapäishoitoa/omaishoidon vapaita lapselleen parhaaksi. Jos lapsi lähtee mielellään leirille, ei vanhempien tarvitse murehtia sitä, miten viikonloppu sujuu ja miten lapsi/nuori kuormittuu ja käyttäytyy vapaiden jälkeen ja vanhemmat voivat oikeasti levätä. Tämä on mielestäni erittäin tärkeää ennaltaehkäisevää toimintaa perheiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Lisäksi leiri palvelee niitä lapsia, jotka ovat aktiivisia/toiminnallisempia ja saavat leiriltä hyvin virikkeitä ja siinä samalla harjoittelevat sosiaalisia taitoja ja itsenäistymistä.” Emilia Taipalharju, Asumispalvelujen ja päiväaikaisen toiminnan koordinaattori, Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite

”Mielestäni yhteistyömme on sujuvaa ja joustavaa. Olemme molemmin puolin pyrkineet toimimaan perheiden eduksi ja löytämään ratkaisuja, jotta voisimme tarjota leiriä mahdollisimman monelle, kuitenkaan toiminnan kärsimättä.” Minna Poutanen, koulutussuunnittelija, Keski-Pohjanmaan kansanopisto

Vilo-vuorovaikutuspassi leiriläisten tukena

Hyödynnämme leiritoiminnassa Vilo-vuorovaikutuspassia, joka auttaa tekemään näkyväksi leiriläisten tuen tarpeet ja arjen tärkeät asiat. Passi täytetään yhdessä leiriläisten ja heidän läheistensä kanssa, mikä tukee vuorovaikutusta, vähentää epävarmuutta ja auttaa ohjaajia ymmärtämään haasteita. Se mahdollistaa kiinnostuksen kohteiden ja avun tarpeiden ilmaisemisen. Näin Vilo-vuorovaikutuspassi tukee leiriläisten yksilöllisiä tarpeita ja luo turvallisen ympäristön.

Yhteistyö Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soiten ja Keski-Pohjanmaan kansanopiston kanssa on ollut sujuvaa ja joustavaa. Olemme pyrkineet toimimaan perheiden eduksi ja löytämään ratkaisuja, jotta voisimme tarjota leiritoimintaa mahdollisimman monelle. Tavoitteenamme on tarjota mielekkäitä ja hyväntuulisia leiriviikonloppuja erityistä tukea tarvitseville lapsille ja heidän perheilleen.

Kiitämme kaikkia leiriläisiä, heidän perheitään, yhteistyökumppaneita ja henkilökuntaa onnistuneista leireistä. Odotamme innolla tulevia leirejä ja uusia seikkailuja!