Mitä sitten, jos emme voi kommunikoida enää pelkästään puheella?

Elämä voi tuoda meille mukanaan tapahtumia, jotka vaikuttavat suuntaamme ja siihen, mikä meille on merkityksellistä. Minulle yksi näistä merkittävistä hetkistä tapahtui yläasteen aikoina, kun perheenjäseneni sairastui ALS-tautiin.

ALS on motoneuronisairaus, joka vaikuttaa kehon lihaksiin ja motoriseen toimintaan. Se rappeuttaa liikehermoja, ja yksi sen monista haasteista on puheen tuottamisen vaikeus, sillä suun lihakset heikkenevät vähitellen. Tämä oli ensimmäinen hetki, jolloin havahduin siihen, että puhe ei ole ainoa tapa viestiä, ja heräsi ajatus: "Mitä sitten, jos emme voi kommunikoida enää pelkästään puheella?". (Uudenmaan Lihastautiyhdistys ry 2023)

Lukion jälkeen opiskelin ja tein töitä muiden alojen parissa. Kuitenkin jatko-opiskelu ja uuden oppiminen vielä kiinnosti. Kun etsin opiskelumahdollisuuksia törmäsin Puhevammaisten tulkkaukseen ja kommunikaatio-ohjaukseen. Tämä herätti muistoni ja ajatukseni yläaste ajoilta, kun mietin, miten voimme kommunikoida ilman sanoja.

Mielestäni Humanistisen ammattikorkeakoulun hakijanoppaassa kohdassa, jossa kerrotaan koulutuksemme sisällöstä, kommentti lehtorilta Hanna-Kaisa Turjalta tiivisti täydellisesti sen, miksi valitsin nämä opinnot: "Kun haluat ymmärtää vuorovaikutusta laajemmin ja kohdata eri tavoin kommunikoivia ihmisiä, kannattaa opiskella Humakissa tulkiksi." (Humanistinen ammattikorkeakoulu 2023) Hain siis Humakiin opiskelemaan ja niin minulle avautui maailma erilaisista mahdollisuuksista kommunikoida, kuten puhetta korvaavat, täydentävät ja tukevat menetelmät.

Toisena opiskeluvuotenani suuntasin harjoitteluun Kokkolaan Kommunikaatio Ilolle. Harjoittelun aikana minulla oli tilaisuus seurata Hennan työpäiviä ja saada käsitys siitä, millaista yrittäjän arki voi olla alallamme. Harjoittelujakson päätyttyä tunsin haikeutta, sillä minulle oli käynyt selväksi, että tämä oli paikka, jossa toivoisin joskus työskenteleväni. Lisäksi harjoittelun aikana sain ensi kertaa tutustua Vilo-vuorovaikutuspassiin.

Vilo-vuorovaikutuspassi on verkkoselaimella toimiva sovellus, joka tarjoaa helpon tavan jakaa tietoa vuorovaikutukseen, kommunikointiin ja tuen tarpeisiin liittyvistä asioista. Esittelin Vilo-vuorovaikutuspassin perheenjäsenelleni, josta aiemmin mainitsin ja yhdessä pohdimme, miten se voisi olla osa hänen päivittäistä elämäänsä.

Keskustellessamme huomasimme, että Vilo-vuorovaikutuspassi tarjoaa tehokkaan välineen tiedon jakamiseen perheenjäsenten ja niiden ihmisten välillä, jotka ovat osa hänen päivittäistä elämäänsä. Tärkeänä esille tuli myös se, että Viloon voi lisätä myös kuvia, joita näyttää muille henkilöille menneistä tapahtumista, nykyhetkestä ja mahdollisista tulevista suunnitelmista, esimerkiksi kertoakseen, mitä seuraavalla viikolla olisi ohjelmassa.

Omaishoitaja toi vielä oman näkemyksensä, sanoessaan: ”Minun ei tarvitse säveltää kertomusta hänen puolestaan toiselle ihmiselle, koska se ei sitten ole hänen kertomuksensa, koska sanoisin asiat kuitenkin lähiomaisen näkökulmasta ja omaa värikynää käyttäen. Vilon avulla vuorovaikutushetkestä tulee enemmän hänen itsensä näköinen.”

Nykyään työskentelen Kommunikaatio Ilolla Vilo-vuorovaikutuspassin parissa. Kipinä tätä alaa kohtaan syttyi ikävän tapahtuman seurauksena, ehkä juuri siksi tästä on muodostunut minulle äärimmäisen tärkeä ja merkityksellinen asia. Kokemukseni tähän saakka ovat vahvistaneet sen, että kommunikaatio voi olla moninaista ja rikasta. Jokaisella henkilöllä on oikeus tulla kuulluksi, ymmärretyksi ja otetuksi huomioon omalla tavallaan.

Lähteet:

Humanistinen ammattikorkeakoulu 2023. Hakijanopas. Tulkki (AMK) – Tulkkaus ja kommunikaatio-ohjaus. Viitattu 19.10.2023.  https://hakijanopas.humak.fi/tulkki-amk-tulkkaus-ja-kommunikaatio-ohjaus/

Uudenmaan Lihastautiyhdistys ry 2023. ALS ja elämä. Tietoa sairaudesta. Viitattu 19.10.2023.  https://uly.fi/als-ja-elama/tietoa-sairaudesta/

Uudenmaan Lihastautiyhdistys ry 2023. ALS ja elämä. Kommunikointi. Viitattu 19.10.2023. https://uly.fi/als-ja-elama/elama-alsin-kanssa/kommunikointi/

Vuorovaikutuspassi 2023. Iloa vuorovaikutukseen. Viitattu 19.10.2023. https://vuorovaikutuspassi.fi/

Heidi Kortelainen,

Kommunikaatio ILO Oy