Kameran hyödyntäminen keskustelun aloitteena

Puhelin ja näin ollen kamera on nykyään aina mukana toiminnoissa. Tämä tarkoittaa sitä, että meillä on huikea ilmaisun ja mielipiteen kerronnan apuväline aina saatavilla.

Ilmaisun tukena kameraa voi hyödyntää siten, että ottaa kuvia arjesta, joiden avulla on helpompi ilmaista mitä on nähnyt, tehnyt ja missä on käynyt. Kuva voi toimia keskustelun aloitteena eli henkilö näyttää kuvaa ja sitten aloitetaan keskustelu kuvan paikasta, asiasta, henkilöistä tai toiminnasta. Kuvaa voi hyödyntää myös siten, että ilmaisee mielipiteen kuvan esinettä tai asiaa osoittamalla.

Muistan teini-ikäisen tytön, jolla oli vaikeuksia tehdä keskustelualoitteita. Hän tykkäsi jutella ja keskustella, mutta hänen oli vaikea aloittaa juttelua. Tyttö ei tiennyt, mistä voisi keskustella ja miten keskustelun voisi käynnistää. Keskustelun aloittaminen oli täysin kiinni ohjaajasta tai kaverista.

Hänen oli myös vaikea kertoa viikonlopustaan tai illastaan. Jos häneltä kysyi mitä teit viikonloppuna. Vastaus oli usein olankohautus ja sanat: “en tiiä”. Kyse ei ollut siitä, etteikö hän olisi halunnut kertoa, vaan siitä, että hän ei muistanut tai osannut alkaa kertomaan ja vastaamaan niin laajaan kysymykseen.

Kyllä / ei -kysymysten avulla saimme silloin jotain selvitettyä, esim.:

Minä: “Kävitkö viikonloppuna uimassa?”

Tyttö: “En.”

Minä: “Kävitkö keilaamassa?”

Tyttö: “En.”

Minä: “Katsoitko elokuvaa?”

Tyttö: “Joo.”

Keskusteltavan aiheen pilkkomisella ja selkeillä kysymyksillä pääsimme keskustelemaan aiheesta ja juttelu alkoi sujumaan. Halusin kuitenkin löytää ratkaisuja siihen, miten hän voisi tehdä itse aloitteita keskustelusta. Mietimme keskustelun tueksi kuvakansiota, jossa oli valmiita, yksittäisiä kuvia hänen arjestaan ja asioista, joista hän tykkäsi ja ei tykännyt. Tein kansion yksittäisistä kuvista hänelle.

Yksittäisistä kuvista tehty kansio toi apua alkuun pääsemiseen ja innostusta jutteluun sekä ohjaajien, että kavereiden kanssa. Yksittäiset kuvat toivat apua myös toisinaan tapahtuviin jumitilanteisiin, sillä nyt hän pystyi kuvan nähtyään tekemään aloitteen mieltä askarruttavista asioista.

Tyttö kiinnostui kovasti keskustelemisesta ja kansio jäi nopeasti liian suppeaksi. Niinpä aloimme hyödyntämään hänen puhelinta. Puhelimesta hyödynsimme sekä kameraa, että kuvia netistä ja sovelluksista.

Hän alkoi ottamaan kuvia omasta arjestaan, joiden avulla kertoi mitä on tehnyt iltaisin ja viikonloppuisin. Samoja kuvia hän hyödynsi myös silloin, kun kertoi mitä haluaisi tehdä ja minne haluaisi mennä. Kuvien lisäksi hän alkoi myös tekemään videoita, joka auttoi häntä itsensä ilmaisussa ja toi näin rohkeutta tuoda omia ajatuksia esille monien ilmaisukeinojen avulla.

Tällä hetkellä keskustelun aloittamisessa ei ole mitään hankaluutta. Tyttö ottaa edelleen kuvia arjestaan, mutta hyödyntää niitä vain tarvittaessa tukemaan keskustelua. Juttelun aloittaminen kaipasi vain harjoitusta ja pieniä tukikeinoja, jotta alkuun pääseminen onnistui :)

Mikäli haluaisit oppia hyödyntämään erilaisia älylaitteita osana kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemista, niin tutustu täältä Kommunikaatio ILOn verkkokoulutukseen:

Henna Sillanpää,

Kommunikaatio-ohjaaja