Kommunikaatio ILOn verkkokoulutukset

Mistä Kommunikaatio ILOn verkkokoulutukset on saanut alkunsa?

Kommunikaatio ILO on kommunikaatio-ohjaaja, Henna Sillanpään perustama yritys. ILOn koulutus- ja ohjauspalvelut tukevat työntekijöitä ja omaisia rakentamaan ympäristöjä, joissa jokaisen tapa kommunikoida ja olla vuorovaikutuksessa hyväksytään. Tarkoituksena on tuottaa arkea tukevia koulutus ja ohjauspalveluita, joiden avulla mahdollistetaan jokaisen kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen.

Koulutus- ja ohjauspalveluita on toteutettu vuodesta 2016 lähiopetuksena asiakkaiden kotiympäristöissä sekä työyhteisöissä. Vuonna 2019 alkoi etänä toteutettavien opetuspalveluiden kehittäminen. Tästä kertoo lisää Kommunikaatio ILOn yrittäjä, Henna.

Pidin ensimmäisen, kaikille avoimen verkossa tapahtuvan koulutuksen helmikuussa 2020. Pidin kahden päivän koulutuksen, jossa opetin puhetta tukevien keinojen hyödyntämistä.

Vuosien 2020-2022 aikana pidin näitä koulutuspäiviä yhteensä kuusi kertaa. Koulutuspäivistä tykättiin ja ne saivat hyvää palautetta:

Ihanaa kun keskusteltiin paljon. Rento ilmapiiri, jossa uskalsi kysyä ja kertoa. Olen todella tyytyväinen koulutuksen antiin ja sain paljon vahvistusta omille taidoille.

Sisältö ja koulutuspäivät oli rakennettu todella kivasti. Sopivasti kuuntelemista, osallistumista ja käytännön tekemistä.

Suosittelen koulutusta kaikille ihmisten kanssa työskenteleville. Jo muutamilla helpoilla vinkeillä kuka vaan voi helpottaa kanssakäymistä puhetta tukevia tai korvaavia keinoja käyttävän ihmisen kanssa.

Tosi hyvä koulutus, täynnä asiaa.

Osa koulutuksesta kiinnostuneista eivät pystyneet osallistumaan, koska koulutukset toteutettiin tiettyinä päivinä. Tämä harmitti minua ja halusin, että jokaisella, joka on asiasta kiinnostunut, on mahdollisuus saada koulutusta puhetta tukevista keinoista.

Keväällä 2022 aloin tekemään koulutuksestani videoita ja verkkkokoulutuksia, joita voi milloin vain päästä opiskelemaan. Tätä on tämän päivän Kommunikaatio ILOn verkkokoulutukset Puhetta tukevat keinot osaksi arkea, jossa voi saada osaamista erilaisista keinoista ja kommunikoinnin tukemisesta.

Verkkokoulutukset on rakennettu niin, että voi ostaa itselleen joko yksittäisiä kursseja eri keinoista tai sitten useammasta keinoista isomman koulutuspaketin. Koulutuksia on aiheista:

- tukiviittomat

- kuvat kommunikoinnin tukena

- piirtäminen

- älylaitteet

Koulutuksia voi katsoa ja kerrata niin moneen kertaan, kuin  tarvitsee. Koulutuksiin kuuluu omana osanaan myös Kommunikoinnin tukijat -yhteisö, joka ylläpitää innostusta ja kiinnostusta puhetta tukeviin keinoihin. Tähän yhteisöön pääsee mukaan tilaamalla verkkokoulutuksen tai liittymällä kommunikoinnin tukijoihin erillisenä osana verkkokoulutuksia.

Ajattelen, että kommunikoinnin tukijaksi ei tulla kuuntelemalla luentoa tai osallistumalla yhteen kurssiin. Kommunikoinnin tukijaksi tullaan kommunikointia tukemalla arjessa. Tekemällä arjessa asioita, jotka mahdollistavat kuulluksi ja ymmärretyksi tulemisen. Tämä vaatii usein kokeiluita, eri keinojen hyödyntämistä, onnistumisia ja joskus epäonnistumisia.

Siksi on tärkeää, että kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisesta saa tukea samoista asioista kiinnostuneilta, vertaistuesta ja toisilta oppimisen kautta. Ideoita, onnistumisia ja myös erehdyksiä on tärkeä jakaa, jotta niistä oppii ja kehittyy. Kommunikoinnin tukijat -yhteisö on juuri sitä varten: paikka, jossa samanhenkiset ihmiset tuovat esille ajatuksiaan ja keskustelevat.

Kommunikaatio ILOn koulutuspalveluita toteutetaan tällä hetkellä sekä verkkokoulutusten muodossa, että läsnäolokoulutuksina. Verkkokoulutukset ovat aina saatavilla ja läsnäkoulutuksista sovitaan erikseen. Näiden lisäksi on myös mahdollisuus räätälöidä esimerkiksi työyhteisölle omaan arkeen sopiva kokonaisuus myös näistä kummastakin.

Tärkeintä on, että saamme yhdessä lisättyä arkeen ympäristöjä, joissa jokaisen on mahdollisuus tulla kuulluksi ja ymmärretyksi!

Täältä löydät lisätietoa verkkokoulutuksista: https://verkkokoulutus.kommunikaatioilo.fi/

Täältä löydät lisätietoa Kommunikoinnin tukijat- yhteisöstä: https://verkkokoulutus.kommunikaatioilo.fi/kommunikoinnin-tukija

Mikäli haluaisit keskustellla räätälöidyistä koulutuksista, ota yhteyttä sähköpostitse: [email protected]

Koulutusterveisin