Kommunikaatio valmentaja Tukea Tarvitsevien Arjessa: Mahdollistamassa Parempaa Vuorovaikutusta

Tukea tarvitsevat henkilöt, kuten esimerkiksi puhevammaiset, kehitysvammaiset tai muistisairaat voivat kohdata erityisiä haasteita itsensä ilmaisemisessa sekä puheen ymmärtämisessä. Kommunikaatio valmentaja voi tarjota merkittävää apua näille henkilöille, auttaen heitä vahvistamaan ilmaisutaitojaan ja toteuttamaan itsemääräämisoikeuttaan.

Mikä on Kommunikaatio valmentaja?

Kommunikaatio valmentaja on sosiaali- ja terveysalan ammattilainen, joka on erikoistunut tukemaan ja vahvistamaan yksilöiden ja työyhteisöjen kommunikointitaitoja. Hän tarjoaa ohjausta ja tukea, kehittäen ilmaisutaitoja ja auttaen asiakkaitaan tulemaan itsevarmemmiksi ja osaaviksi kommunikoijiksi. Tukea tarvitsevien henkilöiden kohdalla valmentaja ottaa huomioon heidän erityiset tarpeensa ja mukauttaa kommunikointiympäristön ja -tilanteen sen mukaisesti.

Kommunikaatio valmentaja on kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisen asiantuntija. Hänellä on taito vahvistaa vuorovaikutustaitoja sekä osaaminen hyödyntää puhetta tukevia keinoja. Hän voi rakentaa tukea tarvitsevien toimintaympäistöstä sellaisen, jossa on mahdollisuus tulla kuulluksi ja ymmärretyksi.

Kommunikaatio valmentajan Rooli Tukea Tarvitsevien Arjessa

1. Ympäristön Arviointi ja Tukemisen Suunnittelu

Kommunikaatio valmentaja osaa tarkastella eri keskustelutilanteita sekä toimintaympäristöjä siitä näkökulmasta luodaanko niissä mahdollisuuksia vai esteitä kuulluksi ja ymmärretyksi tulemiselle. Kommunikaatio valmentajalla on taito tukea sekä yksilöitä, että työyhteisöjä rakentamaan esteettömiä kommunikointi- ja vuorovaikutustilanteita.

Yhdessä asiakkaan, työyhteisön ja mahdollisesti muiden asiakkaan kanssa toimivien henkiöiden kanssa valmentaja ohjaa, tukee ja kannustaa tukea tarvitsevaa ilmaisu- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisessa.

2. Kommunikointivälineiden Käyttö

• Selkokieli ja Puhetta tukevat keinot: Monet tukea tarvitsevat henkilöt hyötyvät selkokielestä ja puhetta tukevista keinoista, kuten tukiviittomista, kuvakommunikaatiosta tai piirtämisestä. Valmentaja voi opettaa tukea tarvitsevalle näiden menetelmien käyttöä ja auttaa asiakasta ilmaisemaan itseään selkeämmin.
  • Avustavat Teknologiat: Erilaiset sovellukset ja laitteet voivat auttaa viestinnässä. Kommunikaatio valmentaja opastaa ja rohkaisee asiakasta käyttämään näitä välineitä vuorovaikutustilanteissa ja mielipiteen ilmaisussa.

3. Vuorovaikutustaitojen Harjoittelu

• Keskustelutilanteet ja mielipiteen ilmaisu: Valmentaja auttaa ja tukee asiakasta ymmärtämään keskustelutilanteita, päätöksen tekemistä sekä itsemääräämisoikeutta. Valmentaja osaa rakentaa materiaalia, joka auttaa asiakasta mielipiteen ilmaisussa ja päätösten tekemisessä.
  • Omat vuorovaikutustaidot: Valmentaja on tietoinen omista vuorovaikutustaidoista ja niiden merkityksestä tilanteiden onnistumiselle. Tietoisuus vuorovaikutustilanteesta ja siihen vaikuttavista asioista auttaa valmentajaa vahvistamaan asiakkaan ja työyhteisön vuorovaikutushetkiä.

4. Tuen Tarjoaminen

Kommunikaatio valmentaja antaa valmennusta, joka auttaa asiakasta ymmärtämään omia vahvuuksiaan ja taitojaan. Valmentaja tukee ymmärtämään päätöksentekoon liittyvää prosessia sekä auttaa vahvistamaan mielipiteen ilmaisuun ja itsenäistymiseen liittyviä taitoja.

Yhteenveto

Kommunikaatio valmentaja on arvokas tuki tukea tarvitsevien henkilöiden arjessa sekä työyhteisöissä. Hänellä on ammattitaitoa ja osaamista puhetta tukevien keinojen hyödyntämiseen sekä kommunikointi- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen. Valmentajan tarjoaman ohjauksen ja tuen avulla tukea tarvitsevat henkilöt voivat parantaa ilmaisutaitojaan, vahvistaa itsetuntoaan, osallisuutta sekä itsenäisyyttä. Valmentajan osaamisen myötä työyhteisöissä osataan kiinnittää huomio esteettömiin vuorovaikutus- ja kommunikointihetkiin.

Tutustu Kommunikaatio ILOn Kommunikaatio valmentajan koulutukseen, joka alkaa tammikuussa 2025.

Henna Sillanpää,

Kommunikaatio ILOn kouluttaja