Lähi-ihmisen Rooli Kommunikoinnin Mahdollistajana

Lähi-ihmisillä, kuten perheenjäsenillä, ystävillä ja työntekijöillä, on ratkaisevan tärkeä rooli tukea tarvitsevien henkilöiden kommunikoinnin mahdollistamisessa. Heidän tapansa olla vuorovaikutuksessa voi tehdä merkittävän eron siinä, kuinka hyvin tukea tarvitsevat henkilöt pystyvät ilmaisemaan itseään ja osallistumaan yhteisön toimintaan. Tässä blogitekstissä tarkastelemme lähi-ihmisten roolia kommunikoinnin tukemisessa ja tarjoamme konkreettisia vinkkejä siihen, kuinka he voivat tukea läheistään.

Ymmärrys ja empaattisuus

Ensimmäinen askel kommunikoinnin tukemisessa on ymmärrys ja empaattisuus. Lähi-ihmisten tulisi:

• Kuunnella ja olla läsnä: Osoita kiinnostusta ja kärsivällisyyttä kuuntelemalla, mitä toinen yrittää sanoa. Anna ilmaisulle aikaa.
  • Osoittaa ymmärrystä ja tukea: Vahvista läheisesi tunteita ja ajatuksia, ja näytä, että hänen viestinsä on tärkeä. Näytä ilmeillä, eleillä ja toiminnalla, että haluat kuulla läheisesi mielipiteen.

Koulutus, tiedon hankinta ja tiedon jakaminen

Lähi-ihmisten on tärkeää hankkia tietoa eri kommunikointimenetelmistä ja -välineistä, sekä kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisesta. Tämä voi sisältää:

• Kursseille ja koulutuksiin osallistuminen: Opetellaan käyttämään kuvakommunikaatiota, tukiviittomia tai muita tukimuotoja sekä oman viestin tukemisessa, että tukea tarvitsevalle vaihtoehtoisen ilmaisukeinon opettamisessa.
  • Tiedon hankinta: Hankitaan tietoa siitä, miksi ja miten kommunikointia tuetaan juuri sinun läheisesi kanssa. Tieto lisää ymmärrystä ja osaamista ja mahdollistaa sen, että kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisen taito on juuri siellä, missä vuorovaikutusta tapahtuu.
  • Tiedon jakaminen: Jakamalla ja välittämällä tietoa hyviksi havaituista kommunikointi- ja vuorovaikutustavoista vältytään turhautumisilta. Tietoa jakamalla ja välittämällä varmistetaan se, että läheisesi tulee kuulluksi ja ymmärretyksi myös uusien ihmisten kanssa. Tiedon voi välittää esimerkiksi Vilo-vuorovaikutuspassin avulla.

Kommunikointikeinojen käyttöönotto

Lähi-ihmiset voivat tukea kommunikointia monin eri tavoin, kuten:

• Kuvakommunikaation käyttö: Käyttämällä kuvia ja symboleja arjen viestinnässä voidaan helpottaa puhutun viestin ymmärtämistä ja ilmaisua. Kuvia voidaan käyttää joko yksittäisinä kuvina arjen eri tilanteiden hahmottamiseen ja ymmärtämiseen, toimintatauluina ilmaisemiseen erilaisissa keskusteluhetkissä tai kuvakansion avulla kuulluksi ja ymmärretyksi tulemisen varmistamisessa.
  • Tukiviittomien käyttö: Yksinkertaisten tukiviittomien käyttö voi merkittävästi parantaa kommunikointia ja vuorovaikutusta. Tukiviittomat tukevat puhutun viestin ymmärtämistä ja hahmottamista. Tukiviittomat voivat olla myös tapa ilmaista silloin, kun puhe on epäselvää tai puhuminen on vaikeaa.
  • Teknologian hyödyntäminen: Älylaitteet ja sovellukset voivat olla suuri apu kuulluksi ja ymmärretyksi tulemisessa. Erilaisten sovellusten avulla voi saada tukea ilmaisemiseen sekä arjen eri tilanteiden ymmärtämiseen.
  • Piirtämisen hyödyntäminen: Piirtämisen avulla voidaan tehdä puhuttu viesti heti näkyväksi ja näin tukea ilmaisun ymmärtämistä ja mielipiteen ilmaisemista. Piirtämistä on helppo ja nopea hyödyntää missä ja milloin vain.
  • Selkokielen käyttö: Selkokieli on yksinkertaistettua kieltä, joka on suunniteltu helpottamaan ymmärtämistä. Selkeä ja rauhallinen puhe tukee jokaista ymmärtämään keskusteltavan aiheen.

Ympäristön mukauttaminen

Kommunikoinnin tukemisessa on tärkeää huomioida myös ympäristö:

• Rauhallinen ja häiriötön tila: Vähennä taustamelua ja häiriötekijöitä, jotta kommunikointi ja keskittyminen vuorovaikutushetkeen olisi helpompaa.
  • Visuaaliset vihjeet: Tee sinun viestisi näkyväksi kuvien, piirtämisen tai eleiden kautta, jolloin voit tulla paremmin ymmärretyksi. Samalla näytät, että puhetta tukevien keinojen käyttö on yhtä hyvä tapa ilmaista, kuin puhuminen ja annat mahdollisuuden erilaisen ilmaisutavan oppimiselle.

Kannustaminen ja positiivinen palaute

Lähi-ihmiset voivat rohkaista ja motivoida tukea tarvitsevia henkilöitä:

• Positiivinen palaute: Kehuminen ja kannustaminen voivat lisätä itsevarmuutta ja halukkuutta kommunikoida.
  • Pienet askeleet: Tee itsellesi tai työyhteisöllesi tavoitteet kommunikoinnin tukemiseen. Tavoitteiden pilkkominen pieniksi ja saavutettaviksi askeliksi voi auttaa edistymistä.

Lopuksi

Lähi-ihmisten rooli tukea tarvitsevien henkilöiden kommunikoinnin mahdollistajana on korvaamaton. Heidän tuellaan ja panoksellaan voidaan parantaa merkittävästi tukea tarvitsevien läheisten elämänlaatua ja itsenäisyyttä. Ymmärrys, koulutus ja ympäristön mukauttaminen ovat avainasemassa tässä tärkeässä tehtävässä. Kun tieto ja taito kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisesta on juuri siellä, missä kommunikointia tapahtuu, otamme askeleen kohti parempaa viestintää ja tulemme lähemmäs esteetöntä, yhdenvertaista ja osallistavaa yhteiskuntaa.

Kommunikaatio ILO tarjoaa koulutuksia puhetta tukevista keinoista sekä kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisesta. Tutustu koulutuksiin sivuilla -> https://verkkokoulutus.kommunikaatioilo.fi/

Kommunikaatio ILO on kehittänyt sovelluksen Vilo-vuorovaikutuspassi, jonka avulla varmistetaan se, että tukea tarvitseva tulee kuulluksi ja ymmärretyksi erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Tutustu Vilo-vuorovaikutuspassiin -> https://vuorovaikutuspassi.fi/

Kirjoittanut,

Henna Sillanpää, kommunikaatio-ohjaaja