Piirrän, jotta ymmärrät viestiäni

Piirtäminen on hyvä tapa tukea omaa ilmaisua. Piirtämällä voidaan antaa näön kautta tuki asialle, josta keskustellaan. Piirtämällä voidaan tehdä keskusteltava asia näkyväksi, vaikka kuvia ei olisi valmiiksi saatavilla.

Muistan erään lapsen ohjauskäynnillä päiväkodissa. Lasta harmitti kovasti, kun leikit piti lopettaa ja mennä ulos. Häntä itketti, eikä hän halunnut kuunnella aikuisia tai katsoa valmiiksi tehtyjä kuvatauluja, joita olin tehnyt siirtymätilanteiden tueksi. Hän työnsi aikuista pois ja kuviakin pois näkyvistä.

Menin hänen lähelleen lattialle, mutta en ihan viereen. Otin tyhjän paperin ja kynän esille. Aloin piirtämään asioita, joita päiväkodin pihassa oli; liukumäen, hiekkalaatikon, keinun, ämpärin ja lapioita. Sanoin samalla ääneen mitä piirsin. Minun katseeni ja kehoni oli kohti paperia. En pakottanut tai edes pyytänyt häntä katsomaan asioita, joita piirsin. Silti hän pikkuhiljaa alkoi kuuntelemaan ja katsomaan piirtämiäni asioita.

Hän sanoi epäselvällä puheellaan: “ kuorma-auto “. Minä piirsin kuorma-auton. Hän sanoi: “ pyörä “. Minä piirsin pyörän. Hän tuli lähemmäksi ja osoitti pyörää paperilta. Minä sanoin: “ Menisitkö pyöräilemään pihalle? “ Lapsi nyökkäsi, pyyhki kyyneleet ja lähti vessaan ja pukemaan.

Pohdin usein erilaisten tilanteiden jälkeen sitä, mikä vaikutti siihen, että tilanne sujui ja onnistui.

Tässä tilanteessa onnistumiseen vaikutti mielestäni se, että kun piirsin, lapsella oli mahdollisuus pikkuhiljaa rauhoittua. Kun piirsin, hän sai muuta ajateltavaa, kuin se harmitus leikin lopettamisesta. Piirtäminen oli rauhoittava ja mielenkiintoinen tapa tehdä tuleva asia näkyväksi. En luonut hänelle enempää painetta katseellani tai kehollani, vaan suuntasin huomioni pääpainon piirtämiseen, jolloin hän sai tilan rauhoittumiselle.

Piirtäminen on monipuolinen ja hyvä tapa tukea siirtymätilanteita, kommunikointia ja vuorovaikutusta. Piirtämisen verkkokoulutuksesta saat ideoita piirtämisen hyödyntämiseen arkisissa tilanteissa :) Tutustu täältä lisää -> https://verkkokoulutus.kommunikaatioilo.fi/piirtaminen

Kommunikaatio-ohjaaja,

Henna Sillanpää