Tukiviittomat ilmaisun tukena

Eleiden ja ilmeiden avulla voidaan vahvistaa puhuttua viestiä, jotta sen ymmärtäminen helpottuu ja selkiytyy.

Mitä tukiviittomat ovat?

Tukiviittominen on ilmaisutapa, jossa käytetään yksittäisiä viittomia puheen rinnalla. Merkit, joita tukiviittomissa hyödynnetään, ovat viittomakielestä lainattuja viittomia.

Tukiviittomia käytetään aina puheen rinnalla ja puhutun kielen mukaisessa sanajärjestyksessä. Näin puhutut sanat saavat näön kautta merkityksen. Sanoja ei pelkästään kuulla, vaan ne voi myös nähdä.

Viittomat mahdollistavat myös ilmaisukeinon, mikäli ilmaiseminen puheella on vaikeaa tai epäselvää.

Hyödynnä tukiviittomia näin

Tukiviittomia hyödynnetään oman puheen rinnalla siten, että vain tärkeimmät sanat viitotaan. Kaikkia sanoja lauseesta ei tarvitse viittoa. Riittää, kun annat merkin sanalle, jonka merkitystä haluat korostaa.

Esimerkkilauseita (viitotaan tummenetut sanat):

- Nyt mennään pukemaan.

- Tarvitsetko apua?

- Haluatko maitoa vai vettä?

Miksi viittomat?

Tukiviittominen vahvistaa puheen ja kielen kehitystä ja antaa mahdollisuuden ilmaisulle. Viittomien hyödyntäminen ei hidasta puheen kehitystä, vaan nimenomaan tukee ja vahvistaa. Tämä johtuu siitä, että puhuminen automaattisesti hidastuu ja selkiytyy, kun eleet otetaan vahvemmin ilmaisussa käyttöön. Tukiviittomia hyödynnettäessä puhumista ei jätetä pois, vaan sekä puhutaan, että viitotaan. Näin ollen puhumisen oppiminen mahdollistuu ja myös vaihtoehtoisen ilmaisutavan oppiminen mahdollistuu.

Tukiviittomien hyödyntäminen onnistuu missä vain, koska kädet ovat aina mukana ja niiden avulla on aina mahdollisuus ilmaista.

Eleiden ja ilmeiden vahvempi käyttö auttaa myös keskittymään puhutun viestin kuunteluun sekä tukee sanojen merkityksen hahmoittamista ja ymmärtämistä.

Tutustu tukiviittomiin

Alla on linkki videoon, jossa otetaan alkulämpöjä tukiviittomien opetteluun 😊

Mikäli haluat oppia lisää tukiviittomien hyödyntämisestä arjessa, tutustu Kommunikaatio ILOn tukiviittomien verkkokoulutukseen: https://verkkokoulutus.kommunikaatioilo.fi/tukiviittomat

Henna Sillanpää,