Tukiviittomat tukevat kielen kehitystä

Tukiviittomat voivat tukea kielen kehitystä monin tavoin, erityisesti varhaislapsuudessa. Tässä on muutamia tapoja, joilla tukiviittomat voivat edistää kielen kehitystä:

Varhainen kommunikaatio. Tukiviittomien käyttö voi mahdollistaa varhaisen kommunikaation, jopa ennen kuin lapsi kykenee tuottamaan puhetta. Viittomamerkkien avulla lapsi voi ilmaista tarpeitaan, halujaan ja tunteitaan, mikä puolestaan ​​vahvistaa hänen kielen kehitystään.

Sanaston laajentaminen. Tukiviittomat tarjoavat visuaalisen tavan esittää sanoja ja käsitteitä. Kun lapset näkevät ja käyttävät tukiviittomia, se voi auttaa heitä oppimaan uusia sanoja ja laajentamaan sanavarastoaan.

Ymmärryksen vahvistaminen. Tukiviittomien käyttö voi auttaa lapsia ymmärtämään paremmin puhuttua kieltä. Kun he näkevät tukiviittoman siihen liittyvän puheen yhteydessä, se voi auttaa heitä yhdistämään sanan merkityksen paremmin, mikä vahvistaa heidän kielellistä ymmärrystään.

Kommunikaation itsevarmuuden lisääminen. Tukiviittomien avulla lapset voivat tulla kuulluksi tilanteissa, joissa puhuminen ääneen voisi jänittää. Kuulluksi tuleminen voi lisätä heidän kommunikaation itsevarmuuttaan. Tämä itsevarmuus voi puolestaan ​​rohkaista heitä harjoittelemaan puhetta ja osallistumaan enemmän keskustelutilanteisiin.

Kielellisten vaikeuksien tukeminen. Joillakin lapsilla voi olla vaikeuksia oppia puhuttua kieltä tai ilmaista itseään sanallisesti. Tukiviittomien käyttö voi tarjota vaihtoehtoisen tavan kommunikoida ja ilmaista itseään, mikä mahdollistaa heidän kielen kehityksen.

Yhteenvetona tukiviittomat voivat olla voimakas työkalu kielen kehityksen tukemisessa tarjoamalla varhaisen kommunikaation mahdollisuuksia, laajentamalla sanavarastoa, vahvistamalla kielellistä ymmärrystä, lisäämällä kommunikaation itsevarmuutta ja tukemalla niitä, joilla on kielellisiä vaikeuksia.

Mikäli haluaisit oppia hyödyntämään tukiviittomia, mutta et oikein tiedä, mistä lähtisit liikkeelle, tule mukaan maksuttomaan webinaariin torstaina 11.4. klo 17.00-18.00. Täältä lisätietoa webinaarista:

Verkkokursseista Tukiviittomat ja Kuvat kommunikoinnin tukena on tällä viikolla tarjous (8.4.-14.4.2024). Voit saada nämä kaksi kurssia yhden kurssin hintaan eli 95 €. Tutustu tarjoukseen:

Kirjoittaja

Henna Sillanpää